De eerste week bij Gregor Lersch - Reisverslag uit Bad Neuenahr, Duitsland van Marie-José Driessen - WaarBenJij.nu De eerste week bij Gregor Lersch - Reisverslag uit Bad Neuenahr, Duitsland van Marie-José Driessen - WaarBenJij.nu

De eerste week bij Gregor Lersch

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

20 Augustus 2006 | Duitsland, Bad Neuenahr

Dit was een druk en leerzaam weekje. Mijn eerste reactie is dat het een onbetaalbare en unieke kans is.

Maandag was het eindelijk zover, mijn eerste officiele werkdag. Die dag heb ik meegewerkt in de bloemenwinkel, stukjes gemaakt en goed gekeken wat er wordt gemaakt en verkocht.

De winkel is open tot 18.30u. Buiten het poetsen en opruimen viel mij op dat alle plekken die van buitenaf zichtbaar zijn, worden klaargemaakt zodat de klanten die na sluiting naar binnen kijken een perfecte winkel te zien krijgen.

De eerste avond zijn we met zijn allen nog naar de 'gartnerei´gegaan. Na een gezamelijk avondeten kregen we een uitgebreide uitleg over de plannen die dhr.Lersch had bedacht voor de kerstshow.

De tweede avond mochten we weer naar de Gartnerei komen om te kijken wat er gebeurd.Met zijn allen hebben we nog wat materiaal verwerkt voor in de objecten van de fotoshooting voor fleur.

De dag erna was er een fotoshooting voor de Fleur. Daar gaat echt veel werk in zitten, het maken van de werkstukken, goed neerzetten, fotograferen van stappen.
De derde avond, nu was er niks te doen voor het bedrijf. Dit werd een oefenavond.

De medewerkers die bij Lersch werken, komen voor 2 jaar (bloemisten) of drie jaar (leerlingen). Er werken op het moment mensen uit Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland. (minimaal 250 km)Iederen is verhuisd om daar te werken.

Alle mensen die er werken zijn gedreven om een goede `florist`te worden, veel technieken oefenen etc. Op de oefenavonden gaat het groepje samen werkstukken maken. Woensdag hebben we een bruidsboeket gemaakt (zie foto).

Donderdag hebben we het boeket afgemaakt. Met aanwijzingen en hulp van Dhr Lersch was dit een superleerzaam avondje. Dit zijn de supergeweldige en onbetaalbare momenten, die ik tijdens de stage zal meemaken.

De tips, vormgeving, technieken, andere toepassingen die ik gezien, gedaan, uitgeprobeerd heb deze week hebben mijn kijk op de bloemsierkunst veranderd.

In de winkel:
De bloemen en bijmaterialen die worden verwerkt zijn ook niet standaard. Veel groen wordt in de tuin van de Gartnerei gesneden. Dit zijn o.a.munt, schoenlapper, Hosta, Sedum, grassen, Salix, Lamsoor.

Verder bloemen die via de 'Markt van Keulen' worden ingkocht. Bijzondere soorten rozen, veel grootbloemige.

Alle bloemen en bijmaterialen worden per tak verkocht, dit geeft meer mogelijkheden bij het samenstellen van een boeket.

De volgende week is het `Grosse Sommerseminar´. Dan komen veel mensen naar de Gartnerei. De mensen maken twee werkstukken per dag, in totaal 6. Twee mederwerkers helpen bij deze activiteit.

Het zal me benieuwen hoe dit volgende week gaat verlopen. Maandag en dinsdag zal de Gartnerei worden klaargemaakt voor de gasten en woensdag is de eerste dag.

dit was het voor nu, volgende week komt vast en zeker een nieuwe update.

Groeten Marie-José

  • 23 Augustus 2006 - 14:51

    Moniek Koopmans:

    Hey Marie-jose, klinkt allemaal erg goed. Jij komt er wel. Ik ben nu in st. Augustine en rijden zo dadelijk naar Savannah. Ik heb nog 6 dagen vakantie en dan gaat het voor mij ook beginnen. Ik wens jou nog veel plezier en succes en until the next time. Greetings Moniek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marie-José

Na de zomervakentie start ik met een belangrijke stage die een voorbereiding geeft op mijn afstuderen, dat een rode lijn vormt in dit laatste jaar. Fase 4 van STOAS start met een Profileringsstage. Deze stage moet een orientatie geven op het afstuderen. Mijn hoofddoel is bloemsierkunst, na het Mbo heb ik besloten dat ik er meer te leren was en ben verder gegaan met een Hbo-opleiding waarin bloem centraal staat. In het komende 'afstudeerjaar' heb ik voor Artistiek ontwerpen gekozen en na het afstuderen hoop ik Proeve van meesterschap te doen. Ik gekozen voor een stage in Duitsland. Eén reden is dat het land mij trekt. Bovendien krijg ik de kans om stage te lopen bij Gregor Lersch. Dit heb ik zelf geregeld door een email te sturen met de vraag waarop ik spontaan opgebeld werd door de heer Lersch zelf. Bij Gregor Lersch werken vaak bloemisten die hun opleiding af hebben en na twee jaar Meisterprüfung gaan doen. Mijn bezigheden en verslaglegging in woord en beeld wordt via dit log bijgehouden.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 653
Totaal aantal bezoekers 14657

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 03 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: