Nog twee weken te gaan - Reisverslag uit Bad Neuenahr, Duitsland van Marie-José Driessen - WaarBenJij.nu Nog twee weken te gaan - Reisverslag uit Bad Neuenahr, Duitsland van Marie-José Driessen - WaarBenJij.nu

Nog twee weken te gaan

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

20 Oktober 2006 | Duitsland, Bad Neuenahr

De drukke tijd in het bedrijf breekt nu aan. Vanaf zondag is Gregor terug uit Japan en blijft tot na de adventstentoonstelling thuis.

Woensdag is het eerste seminar. Kijken wat ik daar van kan meepikken.

Ik bemerk hier en daar wat concurrentiestrijd. (wat iedereen mag meedoen met Lersch). Iedereen wil de beste zijn, en het is moeilijk voor sommigen om iemand voorbij te laten gaan.

Mij weten ze moeilijk te plaatsen, ben ik leerling of bloemist en ik ben er maar voor 3 maanden.

Ik heb wat opmerkelijks gehoord. De derdejaars leerling die rustig en stilletje heel erg goed haar best doet, mag niet voorbijgestreefd worden door de tweedejaarsleerling. Iedereen krijgt op zijn tijd een bepaalde opdracht. Zo is een bloemist die in januari in dienst is gekomen, afgelopen week voor het eerst aan de slag gegaan met een grafstuk. Tot nu toe heeft ze vooral boeketten en kleinere stukjes gemaakt. Zo werkt dat hier.

De leerlingen beginnen met petit fleurs, bloemen schoonmaken, groen snijden in tuin, prijzen, rozenprogram. Ze beginnen met een petit fleur en dan wordt het boeket langzaamaan wat groter. Lersch heeft alles sehr gut im grif. Alles op zijn tijd.

Dat is ook met het seminar. De bloemisten die in hun tweede jaar zijn mogen dit met Gregor doen (voorbereiding uitvoering). De rest werkt ondertussen in de winkel. Ik hoop dat ik er een dagje in mee mag draaien. Na winkelsluiting is iedereen in de tuin, omdat we dan voorbereiden voor de volgende dag. Dit doet iedereen. Lersch heeft me vorig semninar ook wat werkstukken laten maken, die hij gebruikt tijdens de seminars.

Na het laatste seminar wordt er volop gestart met de kerstshow die plaatsvind op 18 en 19 november.

De afgelopen week is gestart met de verkoop van allerheiligen stukken, volgende week hoop ik hiervan foto´s te hebben, helemaal vergeten.

Het is erg somber met blauwspar, buxus, denneappels en gedroogde vruchten en geverfde achillea. Heel erg houdbaar. Er wordt GEEN gebruik gemaakt van kant en klare steekschuimhouders, maar van schalen, klinkers, stoeptegels en kant-en-klare mosvormen(hart of kruis). De steekschuim nat en droog. Ook werkt Lersch niet met OASIS maar met TU-ES. Een duits merk dat veel ondergronden heeft zonder plastic.

Het is een hele klus om alles naar binnen te brengen en ´s morgens weer naar buiten. een gedeelte staat op karren maar er ligt ook veel op Bleiplatten (met lood beklede platen). En wordt twee treden op in de Trockenraum gelegd. De allerheiligen stukken zijn erg zwaar.

Het is een lange werkweek geweest. Meestal van 9.00 tot 21.00. Het werken in de winkel duurt tot 19.00. Dan is daar alles perfect. Daarna gaan we nog 2 uurtjes voorbereiden. Afgelopen week was dit vooral takken ontbladeren voor het plafond in de grote hal (onderdeel voor kerstshow). Ruim 4 aanhangwagens vol.

Verder is het momenteel prima met mij wat bereft allergie, ook ben ik nu 4 dagen anti-histamine tablet vrij. Ik weet nu echt zeker dat de kat de grote boosdoener was. De tabletten maakte me moe, daarom nam ik die ´s avonds in, en de eerste nacht zonder tablet kon ik niet slapen. Weet niet of dit toeval was of gewenning aan dit medicijn, maar met de tablet sliep ik heerlijk.

Na twee dagen in Ahrweiler ben ik terug bij de vrouw waar ik vorige week ook al voor twee dagen ben geweest.

Het nieuwe adres in Ahrweiler werkte mij op mijn zenuwen, ik voelde me er niet thuis, de vrouw rookte in huis, trok overdag mijn wekker en koffiezetapparaat uit, deed moeilijk over het koken van een liter thee. Ik mocht op de overloop de spaarlamp niet aanlaten, omdat dit te duur was, ik kon blij zijn dat ik mijn spullen op de kamer mocht insteken (koffieapparaat, acculader etc.), en mijn yoghurt in de koelkast was ook teveel gevraagd. Dan vind ik 22 euro (zonder ontbijt) toch erg veel. De deur viel bijna uit klerenkast, 1 mtv zender, lampje kapot en niet vervangen na vragen, toiletdeur ging niet op slot.

Ik merk steeds dat duitse mensen vaak erg hoffelijk zijn, veel beloven, en achteraf wat anders vertellen/doen, niet rechtuit zijn.Ik mocht vooraf ook de kamer niet zien omdat er iemand de kamer gehuurd had. Ook was het bedrag tijdens het eerste telefoongesprek 23 euro met ontbijt, en op maandag ineens 25 euro, 22 euro zonder ontbijt.

Dus na een telefoontje kon ik woensdag weer terecht bij GlatnerRose in Bad-Neuenahr.

Ik heb geplanned om op de herkansingsdagen nog eens terug te gaan voor twee dagen om met de kerstshow op te bouwen. Eens kijken hoe alles verloopt, of ik daar de tijd voor heb.

Zondag komen de nieuwe foto´s, ook van mijn favourite winkeltje aan de Kurboulevard, Chico bello.... Bling bling for dogs.

Watch it!!!

Groeten Marie-José

  • 20 Oktober 2006 - 21:26

    MJ:

    Hallo Jan,

    Zondag stuur ik mijn vervolgverslag via mail,kun je mij nog feedback geven op mijn vorige verslag?

  • 21 Oktober 2006 - 12:25

    Jan Van Doesburg:

    gelukkig dat het weer beter gaat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marie-José

Na de zomervakentie start ik met een belangrijke stage die een voorbereiding geeft op mijn afstuderen, dat een rode lijn vormt in dit laatste jaar. Fase 4 van STOAS start met een Profileringsstage. Deze stage moet een orientatie geven op het afstuderen. Mijn hoofddoel is bloemsierkunst, na het Mbo heb ik besloten dat ik er meer te leren was en ben verder gegaan met een Hbo-opleiding waarin bloem centraal staat. In het komende 'afstudeerjaar' heb ik voor Artistiek ontwerpen gekozen en na het afstuderen hoop ik Proeve van meesterschap te doen. Ik gekozen voor een stage in Duitsland. Eén reden is dat het land mij trekt. Bovendien krijg ik de kans om stage te lopen bij Gregor Lersch. Dit heb ik zelf geregeld door een email te sturen met de vraag waarop ik spontaan opgebeld werd door de heer Lersch zelf. Bij Gregor Lersch werken vaak bloemisten die hun opleiding af hebben en na twee jaar Meisterprüfung gaan doen. Mijn bezigheden en verslaglegging in woord en beeld wordt via dit log bijgehouden.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 14649

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 03 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: