De winkel - Reisverslag uit Bad Neuenahr, Duitsland van Marie-José Driessen - WaarBenJij.nu De winkel - Reisverslag uit Bad Neuenahr, Duitsland van Marie-José Driessen - WaarBenJij.nu

De winkel

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

02 Oktober 2006 | Duitsland, Bad Neuenahr

De winkel wordt draaiende gehouden door de vrouw van Gregor. Samen met een wisselend team van leerlingen, vers uit de leer komende bloemisten, ervaren bloemisten en meesterbloemisten wordt in de winkel gewerkt. Lersch zelf omschrijft de omgeving als niet interressant genoeg om de medewerkers er langer als 2 jaar vast te houden. Ook komt dit doordat de medewerkers van ver komen, Zwitserland of Oostenrijk, en Duitsland.

Zelf is Gregor 80% van het jaar NIET thuis. Hij reist de hele wereld af voor workshops en demonstraties.(Polen, Italie,Belgie, Japan etc).

Verder geeft bij thuis workshops in de oude Gartnerei, een unieke plek, die volop rijk is aan inspiratie en een ruime keuze aan planten heeft. In het boek QUELLEN SUCHE beschrijft hij hoe hij wordt geinspireerd wordt door onder andere deze omgeving.

De winkel staat los van de persoon Gregor Lersch. Toch is zijn hand hier duidelijk zichtbaar. Tijdens de momenten die hij in de winkel is(op weg naar gartnerei). Dan loopt hij rond en geeft hij aan hoe hij iets graag heeft of hoe het anders beter uitkomt, tips voor etalage, presentatie in de winkel, opvullen van ruimtes. Maar ook tijdgebonden materialen die in de boeketten worden gebruikt (curbis, mais of ranken). Manier van binden, hij wil niet dat het uitziet zoals bij een gemiddelde bloemenwinkel.

Het boeket bestaat uit veel groensoorten en veel bloemen. Gegeroepeerd. Het onstaat uit de midden en loopt door tot aan de rand, met hoogte en diepte. Er wordt gebruik gemaakt van spreidingsmaterialen (sedum en Mahonia) en een bladrand van Bergeniablad en Hosta. Er wordt gewerkt met spanning en dieptewerking.

Het betrekken van de etalage in de winkel. Dit kan door materialen terug te laten komen in de winkel. De etalage is in herfstsfeer. Er zijn rozebotteltakken gebruikt, die staan in de winkel ook in twee grote Mobachs.

  • 03 Oktober 2006 - 08:09

    Jan Van Doesburg:

    hallo Marie-José
    Interessante informatie en mooie herfstetalage.
    Groeten.
    Jan

  • 03 Oktober 2006 - 17:13

    Marian:

    heej MJ,

    Ik zie dat je nog van alles leert in Duitsland!! Geniet er nog van want voor je het weet loop je weer rond op de stoas!!

    groetjes Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marie-José

Na de zomervakentie start ik met een belangrijke stage die een voorbereiding geeft op mijn afstuderen, dat een rode lijn vormt in dit laatste jaar. Fase 4 van STOAS start met een Profileringsstage. Deze stage moet een orientatie geven op het afstuderen. Mijn hoofddoel is bloemsierkunst, na het Mbo heb ik besloten dat ik er meer te leren was en ben verder gegaan met een Hbo-opleiding waarin bloem centraal staat. In het komende 'afstudeerjaar' heb ik voor Artistiek ontwerpen gekozen en na het afstuderen hoop ik Proeve van meesterschap te doen. Ik gekozen voor een stage in Duitsland. Eén reden is dat het land mij trekt. Bovendien krijg ik de kans om stage te lopen bij Gregor Lersch. Dit heb ik zelf geregeld door een email te sturen met de vraag waarop ik spontaan opgebeld werd door de heer Lersch zelf. Bij Gregor Lersch werken vaak bloemisten die hun opleiding af hebben en na twee jaar Meisterprüfung gaan doen. Mijn bezigheden en verslaglegging in woord en beeld wordt via dit log bijgehouden.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 14652

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 03 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: