Aan alles komt een einde - Reisverslag uit Bad Neuenahr, Duitsland van Marie-José Driessen - WaarBenJij.nu Aan alles komt een einde - Reisverslag uit Bad Neuenahr, Duitsland van Marie-José Driessen - WaarBenJij.nu

Aan alles komt een einde

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

05 November 2006 | Duitsland, Bad Neuenahr

De laatste week is een beetje hektisch verlopen, en op vrijdag nog een goed eindgesprek gehad met Gregor en een goede beoordeling met uitgebreide onderbouwing, al la Lersch.

Zelf heb ik de beslissing genomen dat het nu genoeg is met stage, ik ga niet meer terug om te helpen voor advent. Ik ga er voor school weer helemaal tegenaan. Weer orde en regelmaat, veel leren en goed mijn best doen om er het beste van te maken.

Even nog verslag van mijn laatste week

Dinsdag was Allerheiligen verkoop ten top. In duitsland is 1 november nog zondag. Dus op dinsdag werd veel verkocht voor op de graven.

Die avond nog een haloweenavond is een Ierse pub gevierd, en daarna lekkerlang uitgeslapen

De vrije dag hebben we in de gartnerei doorgebracht met de voorbereiding van adventskransen en stukken.

Er worden geen kransen gewikkeld, maar alles komt in een natte steekschuim krans. Belangrijke techniek is dat de vorm perfect is, en het oppervlak ook perfect, als de vacht van een hond. De leerlingen beginnen met kleine oppervlakten (vierkante schalen en kleine kransjes). Als ze langer werken(1e jaars t.o.v. 3e jaars) zie je dat hun techniek door het vele uurtjes oefenen een perfect resultaat heeft.

Verder zijn de eisen voor de kaarsen in bloemwerk sterk aangescherpt, en Lersch wil hierin geen risico lopen, je kunt worden aangeklaagd als de krans vlam vat door verkeerde bevestiging en het huis afbrand. Ik ben er niet achter gekomen of dit alleen in Duitsland zo streng is, of dat dit een europese regel is.

De laatste week zijn er twee japanse bloemisten gekomen die helpen met adventsstukken.

Materialen die we verwerken in de adventsstukken: Pinusnaalden, Buxus Rotondifolia, Buxushout, Van de voorbereidingen mag ik geen foto´s publiceren.

Dit was mijn laatste bericht, komende woensdag is de periode definitief teneinde met de presentatie over de stage.

Met de publicatie van foto´s heb ik een fout begaan, een tijdje hebben er foto´s van het seminars op mijn site gestaan. Die mocht ik niet zomaar openbaar maken, dit had ik niet goed begrepen, ik mocht alleen foto´s uit de winkel openbaar maken en die van de seminars voor eigen gebruik maken. De ideeen van de seminars worden verkocht en mogen niet in het openbaar worden vertoond, en gratis verder gebruikt/nagemaakt. copyright/diefstal van ideeen.

Bedankt voor de reacties en het lezen van mijn berichten, het was een drukke en leerzame tijd die nu teneinde is gegaan.






groeten Marie-José

  • 08 November 2006 - 07:24

    Japanse Girls:

    Hoi Marie-Jose, Hier een berichtje van ons. Wat leuk om al je verhalen te lezen wat je hebt meegemaakt in Duitsland. Deze week is voor ons ook de laatste week in Tokyo. Vanmorgen hebben we de laatste demonstratie gegeven op de veiling in Tokyo. Moesten om 5 uur eruit pfff.
    Zaterdag vliegen we weer terug naar Nederland en dan begint het leven van de orde en regelmaat weer waar je het over had.
    Helaas kunnen we niet bij je presentatie aanwezig zijn maar horen je verhalen op school.

    Groetjes van ons
    (eugenie en Gerjanne)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marie-José

Na de zomervakentie start ik met een belangrijke stage die een voorbereiding geeft op mijn afstuderen, dat een rode lijn vormt in dit laatste jaar. Fase 4 van STOAS start met een Profileringsstage. Deze stage moet een orientatie geven op het afstuderen. Mijn hoofddoel is bloemsierkunst, na het Mbo heb ik besloten dat ik er meer te leren was en ben verder gegaan met een Hbo-opleiding waarin bloem centraal staat. In het komende 'afstudeerjaar' heb ik voor Artistiek ontwerpen gekozen en na het afstuderen hoop ik Proeve van meesterschap te doen. Ik gekozen voor een stage in Duitsland. Eén reden is dat het land mij trekt. Bovendien krijg ik de kans om stage te lopen bij Gregor Lersch. Dit heb ik zelf geregeld door een email te sturen met de vraag waarop ik spontaan opgebeld werd door de heer Lersch zelf. Bij Gregor Lersch werken vaak bloemisten die hun opleiding af hebben en na twee jaar Meisterprüfung gaan doen. Mijn bezigheden en verslaglegging in woord en beeld wordt via dit log bijgehouden.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1196
Totaal aantal bezoekers 14650

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 03 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: