Urlaub im Ahrtal - Reisverslag uit Ahrweiler, Duitsland van Marie-José Driessen - WaarBenJij.nu Urlaub im Ahrtal - Reisverslag uit Ahrweiler, Duitsland van Marie-José Driessen - WaarBenJij.nu

Urlaub im Ahrtal

Door: Marie-José

Blijf op de hoogte en volg Marie-José

13 Augustus 2006 | Duitsland, Ahrweiler

Ahrweiler en Bad Neuenahr

Afgelopen week heb ik mij verdiept in de geschiedenis van de beide plaatsjes. Dit heb ik gedaan door te wandelen in de omgeving en de stad. Verder heb ik geleide wandelingen gedaan met de Kurverwaltung. Tijdens deze wandelingen werd de groep meegenomen naar plekken rondom Bad Neuenahr en Ahrweiler. Voor de gezondheid heb ik mijn Nordicwalking stokken ook meegenomen. Hier is een groot gebied uitgetekend met routes om te lopen. (Intersport Nett). Na wat spierpijn is het heerlijk om in tempo een berg op te lopen, ik heb mij nog nooit zo fit en sportief gevoeld.

De eerste wandeling met de kurverwaltung was naar hoger gelegen bos. Deze plek is bijzonder , omdat je in Bad Neuenahr voor veel verschillende kwalen kan kuren, maar niet specifiek voor de longen. Om dit ook te bieden had iemand bedacht als er op de bosrijke berg een kuurruimte is waar een groep mensen enkele uren per dag boslucht kunnen inademen. In de jaren 50 is er op deze berg een plek gebouwd waar mensen ook voor gezonde lucht kunnen kuren. Nadat het jaren heeft leefgestaan zit er nu een bedrijf in dat mountainbike en klim activiteiten verzorgd.

Buiten sprookjesachtige bossen en mooie wijnbergen, heeft deze wandeling ook een uitkijktoren over de omgeving. Helaas groeien de bomen rondom de toren ook waardoor het uitzicht wordt belemmerd.Volgens de gids konden Katholieken de Dom van Keulen zien liggen, zie je die niet dan ben je geen goede gelovige. Helaas was het wat grijs, maar na lang turen was er wel wat te onderscheiden. Verder gaf de gids uitleg over wat er in de omgeving te zien is.

Veel gezien, opvallend is de hoeveelheid aan hulst die hier in het wild groeit.

De Romeinen hebben de wijn naar de Ahr gebracht, (althans de druivenstuiken)deze zijn niet inheems. Ook stammen de eerste tekenen van vaste bewoning uit deze tijd. De plaats is pas echt groot geworden na het ontstaan van de kuuroorden.

De ontdekking van de heilbronnen is gedaan door toeval. Georg Kreuzberg, die wijnboer was, vond het opmerkelijk dat er op een kwadraatmeter geen goede druivenstruiken wilden groeien. Na wat onderzoek kwam hij erachter dat er op deze plek veel koolzuurgas in de grond zat in plaats van zuurstof. Kreuzberg vroeg raad aan professoren die waren gespecialiseerd in Chemie en geologie. Zij vermoeden een mineraalwaterbron. En er werd besloten om gelijk te boren naar water. Na verschillende pogingen werd een 22,5 graad warme bron met water geboord. Dit water werd genoemd naar een nabijgelegen ereplaats van de heilige St. Apollinaris. Het water wordt nu ruim 150 jaar later nog steeds onder deze naam verhandeld.
Het water is wereldberoemd, en heeft door een speciale behandeling een lange houdbaarheid van het koolzuur. De rode driehoek is het handelmerk van deze ´koningin der tafelwater´. Jaarlijks wordt er een miljoen ton aan water en softdrink afgevuld.

Het kuuroord is halverwege de 19e eeuw ontstaan. Het water dat uit verschillede bronnen in Bad Neuenahr komt heeft een heilzame werking. Het bevat veel mineralen: Natrium, Magnesium, Kalium en calcium wat vrij gangbaar is, maar ook de volgende mineralen: Chloride, sulfaten, IJzer- en koperdeeltjes, Zink, Jodium en Fluoride. Het hoge percentage natuurlijk koolzuurgas versterkt de stofwisseling en doorbloeding. De warmte is 34-41 graden celcius. Het hoge percentage koolzuur dat het water bevat is buitengewoon hoog en is een karakteristieke eigenschap van dit water.

Het water heeft deze eigenschappen gekregen door de geologische samenstelling van de grond in de eifel. Het water kan heel langzaam door de aardlagen heen gaan en zich met de mineralen verrijken.

Andere typische puntjes:

Dahliengarten
Deze tuin is in 1956 aangelegd en stelde nieuwe soorten dahlia´s en gladiolen aan de mensen voor. Tussen 1953 en 1972 werd op de tweede zondag een bloemencorso gehouden op de ´dag der Dahlia´. Met een dahlia koningin en dahliabal, en snijbloemen tentoonstelling. Dit trok tussen de 80.000 en 100.000 daggasten. Het park wordt nog steeds met de mooiste dahliasoorten aangeplant, maar het doel van vroeger zit er niet meer achter omdat de dahlia uit de gratie is geraakt als snijbloem en de corso´s niet meer worden gehouden.

Verder is er een rozenpark. Het is mij opgevallen dat alles er piekfijn uitziet. Geen onkruid, vuil en uitpuilende vuilnisbakken. Er zijn zelfs speciale vuilbakken met plastic zakjes waarmee een hondendrol kan worden opgeruimd.

Het in Neo- Barokke stijl gebouwde Kurhaus dateerd uit 1905. Het is ontworpen door de keulenaar Oskar Schütz, die uit een architectenwedstijd werd gekozen. Het front is 170m lang en wordt sterk overheeft door een vestibule met twee traptorens, die sterk lijkt op het Grand-Casino van Monte Carlo.

Het termaal badhuis is een privé gezondheidscentrum, dat onder de naam ´Sinfonie der sinne`kren aanbied. Het gebouw is in de stijl van een antieke heiltempel. De uitsteken ingang wordt gesteund met 4 pilaren van een dorische orde.

Ahrweiler

Ahrweiler is een Stadje met een heel andere geschiedenis en is van oorsprong ouder (middeleeuws) De oude binnenstad ligt binnen stadsmuren.

De Romeinse villa waar een museum is gevestigd stamt uit de eerste eeuw na Christus. Het is een nederzetting die in 1980 is teruggevonden. Voor de vondst werd er altijd al via de overleving gesproken over de mogelijke vondst hiervan, maar er is nooit naar gezocht, totdat er plannen kwamen voor een nieuwe weg op deze plek. Er zou met zorg worden gegraven. Na de vondst is door geologen hard gewerkt om alles veilig te stellen. Het museum wordt door een hout met zinken gebouw overkapt.

De oude binnenstad is na de 2e wereldoorlog bijna geheel opnieuw herbouwd, er waren geen bouwtekeningen van, door herinnering en foto´s is alles weer in zo goed mogelijke staat terug gebouwd. De stad heeft verschillende toegangspoorten (Obertor, Ahrtor, Niedertor, Adenbachtor) Belangrijke feesten zijn de wijnmarkt met pinksteren en het Winzerfest in het eerste weekeinde van september.

Woensdag ging de wandeling over een stuk van de ´Rotweinwanderweg´. Die is 25 jaar geleden gemaakt om toeristen de mogelijkheid te geven in een wandeltoer van 35 km van Bad Bodendorf naar Altenahr te lopen via de wijnbergen langs de stadjes. De wandeling starte in Dernau ik heb genoten van het uitzicht en de diverse verhalen die we te horen kregen. Het eindpunt was Ahrweiler.
Dit was mijn stukje Urlaub in het Ahrdal. Vanaf komende maandag gaat de stage pas echt beginnen. Dan is mijn eerste officiële werkdag. Afgelopen week ben ik al even in de winkel geweest. Het is er erg koud, deur dicht en airco op schat ik 15 graden Celsius.

Het bezoek aan de opticien heeft nog veel gevolgen. Doordat hij mijn juiste sterkte niet met zekerheid kan vaststellen heeft hij mij doorgestuurd naar de oogarts. Daar ben ik nu al twee maal geweest. Afgelopen maandag heb ik druppels gekregen waardoor de oogspier werd verlamd. De oogarts kon zo mijn lens meten in ontspannen toestand. Mijn probleem is dat de oogspier te sterk aanspant om scherp te kunnen zien, zodat het vermoeidheidsklachten veroorzaakt, hoofdpijn en vermoeide ogen. Een opticien meet ook de sterkte die mijn oog nodig heeft als het zich erg inspant.

Na 1,5 dag was de pupil van mijn oog weer enigszins normaal. Komende week kan ik nogmaals teruggaan. De druppels konden tot 1 week invloed hebben op het oog. Tijdens dit laatste bezoek wordt mijn oog getest met de sterkte die eruit is gekomen tijdens de ontspannen meting. Dit is nog niet alles, mijn laatste bril heb ik sinds september en het is meestal een duur grapje. Dit is niet iets waar ik op het moment op heb gerekend.

Marie-José

Na de zomervakentie start ik met een belangrijke stage die een voorbereiding geeft op mijn afstuderen, dat een rode lijn vormt in dit laatste jaar. Fase 4 van STOAS start met een Profileringsstage. Deze stage moet een orientatie geven op het afstuderen. Mijn hoofddoel is bloemsierkunst, na het Mbo heb ik besloten dat ik er meer te leren was en ben verder gegaan met een Hbo-opleiding waarin bloem centraal staat. In het komende 'afstudeerjaar' heb ik voor Artistiek ontwerpen gekozen en na het afstuderen hoop ik Proeve van meesterschap te doen. Ik gekozen voor een stage in Duitsland. Eén reden is dat het land mij trekt. Bovendien krijg ik de kans om stage te lopen bij Gregor Lersch. Dit heb ik zelf geregeld door een email te sturen met de vraag waarop ik spontaan opgebeld werd door de heer Lersch zelf. Bij Gregor Lersch werken vaak bloemisten die hun opleiding af hebben en na twee jaar Meisterprüfung gaan doen. Mijn bezigheden en verslaglegging in woord en beeld wordt via dit log bijgehouden.